Test Polar A360: de eerste dagen

Hallo iedereen!,

Afgelopen vrijdag heb ik hem opgehaald. De Polar A360. Ik kreeg hem in een superleuk tasje van Polar en daarin zat een sporthanddoekje, een sportbidon en natuurlijk de activity tracker.

Uitpakken


De activity tracker heeft een witte horlogeband. Deze zijn te verwisselen voor andere kleuren. Daarnaast zit er een oplaadkabel bij zodat je hem kunt opladen (waar is een oplaadkabel anders voor) en hem kunt aansluiten op de computer. Ik raad het af om de activity tracker middels de computer te synchroniseren. Het gaat namelijk veel makkelijker via de telefoon door middel van bluetooth.

Installeren

Het installeren ging in het begin een beetje lastig voor ik de handleiding had opgezocht. Toen ik de handleiding las, kwam ik tot de conclusie dat er een knop linksonderin zit. Dit is de enige functionele knop op de tracker. Hiermee zet je hem aan. Dan vraagt hij hoe je hem wilt installeren. In dit geval heb ik voor de optie ‘instellen via Bluetooth’ gekozen. Met de app Polar Flow kun je de tracker installeren en vervolgens updaten. Nadat ik dit had gedaan was het tijd om hem uit te proberen tijdens een training.

Tijdens de workout 


Het was een beetje vervelend dat het scherm steeds uitviel maar dit is op te lossen door het scherm lang ingedrukt te houden. Zo blijft het scherm gewoon aan staan. Het is goed te zien in welke hartslagzone je precies zit. Ik heb tijdens mijn workout vooral in de gele zone gezeten. Ik ben er nog niet helemaal aan uit wat deze zone precies betekent en of dit inhoudt dat dit mijn vetverbandingszone is. Maar dat antwoord hebben jullie nog tegoed van mij.

De rest van de dagen

De Polar werkt eigenlijk heel erg goed! De batterij gaat erg lang mee (ik heb hem op zondagavond in het belang van de test van komende week maar opgeladen ’s nachts). Het is wel heel grappig dat hij je slaap kan analyseren. Ik ben me hierdoor bewuster geworden van mijn slaapgedrag. Het komt namelijk bijna elke avond wel voor dat ik 2 tot 3 uur onrustig slaap. Daarnaast krijg je een melding als je langer dan een uur stilzit. Misschien wordt dat de komende week op het werk wel een uitdaging! Mijn werk bestaat voornamelijk uit achter een bureau zitten, dus het kan absoluut geen kwaad om deze werkzaamheden even te onderbreken om te bewegen. Zou iedereen moeten doen!

Voor- en nadelen 

Nu ik de Polar al een paar dagen draag, zijn een aantal dingen opgevallen.

+ Hij ziet er stijlvol en sportief uit
+ Hij motiveert je op de manier die ik had verwacht
+ Hij werkt bijna vlekkeloos met de app
+ Je kunt de meldingen die je op je telefoon krijgt zien op de activity tracker
+ Je hoeft geen extra borstband te dragen om je hartslag te kunnen meten

– De Polar verliest soms de verbinding via Bluetooth waardoor het lastig te synchroniseren is (het leidde er zelfs toe dat ik de Bluetooth verbindingen moest verwijderen en de app opnieuw moest downloaden)
– De Polar moet handmatig gesynchroniseerd worden
– Naar mijn idee is de Polar niet nauwkeurig in het bepalen van de verbrandde calorieën omdat hij niet voortdurend je hartslag meet
– De achtergrondverlichting is niet aan te passen waardoor je ’s nachts wakker wordt van een fel lichtje aan je pols omdat je bewoog in je slaap

Het zou heel mooi zijn als Polar een aantal dingen verbetert door middel van een software update. Zo zou bijvoorbeeld het probleem met de achtergrondverlichting opgelost kunnen worden. Bijvoorbeeld door tijdens de ‘niet storen’ tijd ervoor te zorgen dat het scherm alleen aangaat als je op het knopje drukt.

Morgen gaat het gebeuren: de test. We gaan de Polar een gehele week omhouden (m.u.v. de tijd die hij nodig heeft om op te laden) om een echte goede review te kunnen schrijven.

Geef een reactie

